STATION HAARLEM

In september vorig jaar ging ik met de trein naar Leiden en ja hoor een stroomstoring. Dit betekende een tussenstop in Haarlem, gelukkig had ik het fliepsding bij me en had ik alle tijd om enkele details van dit prachtige station in alle rust vast te leggen. Deze keer had ik dus niet de pest in vanwege de vertraging.

***

_DSC8805 kopie

***

Haarlem heeft verschillende stationsgebouwen gehad. Om te beginnen een houten noodgebouw, dat dienst deed toen in 1839 de eerste treinen tussen Amsterdam en Haarlem reden. Al een paar jaar later waren er voldoende financiële middelen voor een echt stationsgebouw. F.W. Conrad ontwierp toen vier neo-classicistische gebouwen voor Amsterdam Willemspoort, Haarlem, Leiden en Den Haag. In 1867 werd het stationsgebouw van Haarlem ingrijpend verbouwd door P.J. Mouthaan. Zo kwam er over de hele lengte een verdieping bovenop, en werd de ingang gewijzigd. Van de oorspronkelijke stijl (nep-Griekse tempel) was toen niets meer over.

Vanaf 1905 werden het station en de perrongebouwen vervangen door de gebouwen die er nu nog steeds staan.
Het ontwerp is van D.A.N. Margadant. Het is het enige station in Nederland dat in Art Nouveaustijl is gebouwd. De wachtkamers en de restauratie zijn op het eilandperron gevestigd. Behalve het eigenlijke stationsgebouw is er een tweede gebouw dat als uitgangsgebouw fungeerde. Op het eilandperron staan vier gebouwen met diverse functies, waaronder wachtkamers voor de verschillende klassen en aparte wachtkamers voor dames – en zelfs een “wachtkamer voor krankzinnigen”. De vele Art Nouveau decoraties zijn eveneens ontworpen door Margadant. Het station is een beschermd monument.

bron: http://www.nico split.com

 

***

_DSC8807 kopie

***

_DSC8811 kopie

***

_DSC8804 kopie 2

***

_DSC8809 kopie

***

Nikon D7000, Nikon 18-135mm

Advertenties
%d bloggers liken dit: