EEN VREEMDE VOGEL

 

In augustus ging ik naar Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Leuk dacht ik, maar er waren nog véél meer mensen die een dagje dierenpark wel zagen zitten. Tjonge wat was het druk! In een file schuifelen over de brug bij de berenkuil. Nah, niet zeuren het was prachtig weer en ik zag hele, door mij nog nooit eerder gezien, vreemde vogels. Helaas ben ik vergeten op het bordje te kijken wat voor vogel dit is. Hij had een witte dode rat, daar ‘speelde’ ie eerst mee. Ik heb niet gewacht tot hij hem ging oppeuzelen, ik vond het zo bizar!

***

vogel met rat-2214 kopie

***

vogel met rat-2218 kopie

***

vogel met rat-2217 kopie

de rat was (gelukkig) echt hartstikke dood….

***

vogel met rat-2219 kopie

***

Ik heb deze vogel niet kunnen vinden op www, wie het weet mag het zeggen. Het raadsel is opgelost door Edward McDunn en Frans Hoogstraten. Bedankt mannen!

 

Zuidelijke Hoornraaf- Bucorvus Leadbeateri.

De zuidelijke hoornraaf of zuidelijke grondneushoornvogel leeft in Afrika, en wel het deel onder de Sahara. De vogel is over het algemeen zwart. Hij heeft niet echt een hoorn op de snavel, hooguit een knobbel. Hij is een omnivoor, maar eet meestal dierlijk voedsel. Dat bestaat uit vogeltjes, reptielen, amfibieën en insecten.

Bij gevaar blijken ze heel goed te kunnen vliegen.

 

 

Samsung NX30 Samsung 50-200mm,  f/ 4-5.6

14 gedachten over “EEN VREEMDE VOGEL

  1. Volgens mij is het de zuidelijke hoornraaf, de puntige snavel is afgebrand of geknipt (zie ook vaak op kippenfarms.)
    Wel jammer dat een dierentuin dit doet.

    Gr. Frans

    Like

    • Ja Frans, ik heb het opgezocht en je hebt gelijk. Volgens Wikipedia is het de Zuidelijke hoornraaf. BTW ik had niet gezien dat de snavel geknipt was. Bedankt voor je zoektocht. grtjs ‘-)

      Like

  2. Dooie rat kan ik niet tegen. Het is wel mooie foto’s heb je gemaakt. Het is zeker vreemde vogel. Stippen vogel is een Helmparelhoen die kunnen wel 15 jaar worden. De andere vogel is een Hoornraaf die kunnen wel 70 jaar worden.
    Fijne week.
    Groetjes Jacqueline & Ferry.

    Like

  3. Mooie foto’s Marjolein, inderdaad bizar om te zien hoe ze een muisje of wat het ook is naar binnen werken.
    De namen weet ik ook niet voor je.
    Ik vind het altijd geweldig in deze dierentuin, genoeg te zien en te fotograferen.
    Groetjes van je buuf uit een guur Enkhuizen

    Geliked door 1 persoon

  4. Heel aparte vogels om te zien, Marjolein. Mooie foto’s en bijzonder om iets over ze te weten te komen. Hoewel ik het eigenlijk heel zielig vind voor het muisje, is het zoals het werkt in de natuur. groetjes, Hanneke

    Like

    • Het zielige muisje is een witte (ws tamme) rat. Nee leuk is het niet om te zien, maar zoals je zegt zo werkt het in de natuur…eten of gegeten worden.
      Grtjs uit een stormachtig Enkhuizen (windkracht 9)!

      Like

  5. Hoi Buuf,
    zo te zien is het een Hoornraaf maar zijn snavel is wel erg afgezaagd”!!?? Misschien expres gedaan of mss een ongelukje.
    Wel hele mooie en heldere foto’s hoor, Maar goed dat je het oppeuzelen van die witte rat niet hebt vastgelegd.
    Het spelen met dat ratje is al genoeg whahahahahahah….
    Groetjes van je buuf uit een inmiddels pikdonker buurtgehucht 😉

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.