MAANDAG…..WASDAG..

Wie weet het nog? Voordat de was gedaan kon worden, moest ie eerst zondags weken in de soda, vervolgens in een grote wasketel aan de kook gebracht worden, om tenslotte op maandag op de hand gewassen te worden. Toen ik een jaar of 10 was, huurde mijn moeder een Hoover (een eenvoudige wasmachine) voor een paar gulden per dag. Die werd op maandagochtend vroeg gebracht, moet je je voorstellen we woonden op 1 hoog, de wasmachine werd omhoog gezeuld en dan kon het ‘feest’  beginnen. De wasbeurt bestond uit een aantal rondes: hoofdwas, donkere was, spoelen, in het blauwsel en als laatste (geloof) ik in de stijfsel. Pfffff, wat een klus was dat. Aan het eind van de dag werd de Hoover weer opgehaald, de keuken gedweild en dat was dat.

 

Vorig jaar was ik in het Buitenmuseum in Enkhuizen en zag daar een grote wasserij met op kolen gestookte wasmachines. Dat klinkt een beetje typisch natuurlijk, want kolen en wasgoed….ja zo blijf je aan de gang!

_DSC8616 kopie

‘het kolenhok’, het water voor de machines werd verwarmd door de kolen…

***

_DSC8617 kopie

Het washok met de wasmachine…, achterin bij de trap staat een grote mangel..

***

_DSC8618 kopie

Allerlei soorten zeep en zeeppoeder..

***

_DSC8619 kopie

Close-up… en ik ben benieuwd of de emmer van 5 cent nog leeft..

***

_DSC8620 kopie

Nog een close-up, maar nu van de machine…

***

_DSC8621 kopie

Wat dit voor ding is, geen idee..mss om het witte wasgoed te stijven…

***

_DSC8622 kopie

Of dit ook een wasmachine is, of een soort centrifuge, ik weet het niet..

***

_DSC8623 kopie

Dit is de blauwsel ton, om het witte goed, optisch, nog witter te maken!

 

 

Foto’s zijn van 11-8-2014,

Nikon D7000, 18-270mm f/3.5-6.3

 

