AKELEIEN


***

Vorig jaar was ik bijna te laat in de Heemtuin om de akelei te fliepsen, deze keer was ik op tijd. Er waren helaas niet zo veel kleurvarianten, nl. roze, paarsblauw en paars.

***

***

Akelei

Omschrijving:

Aquilegia Vulgaris of akelei is een veelgebruikte plant in Engelse tuinen. Deze planten zijn bekend, en misschien ook wel geliefd, om het feit dat zij zichzelf uitzaaien en op de vreemdste plaatsen opduiken.

De meeste akeleien zijn niet soortecht en zijn kruisproducten tussen allerlei akelei-soorten en hun cultivars. De planten staan het liefst op een zonnige plek maar ook in de halfschaduw gedijen akeleien vaak goed. In principe voldoet iedere grondsoort met uitzondering van (zware) kleigronden.

De hoogte van Aquilegia vulgaris varieert, maar vaak worden de planten tussen de 40 en 80 cm hoog.

bron: http://www.appeltern.nl

***

***

***

***

***

***

***

Tot slot

***

foto’s van 22 mei ’17

20 thoughts on “AKELEIEN

  1. Hi Marjolein.
    Oe la la, wat een schattig bloemetje en wat een heerlijk zonnige foto’s.
    Meteen de eerste twee vind ik de mooiste, die hebben zo’n heerlijke softe achtergrond.
    Maar de een na laatste vind ik ook een super fijne opname mooi met het bokeh op de achtergrond.
    En van de rest wordt ik simpelweg vrolijk…
    Vind je ook wel dapper hoor, om met heel zonnig weer naar de heemtuin te gaan 🙂
    Mij lukt het dan namelijk echt niet om met knappe foto’s thuis te komen bij veel licht, jij lijkt daar niet echt problemen mee te hebben.

    Je moet je sigma lens 28-80mm f/3.5 eens meenemen naar de heemtuin, ik ben er inmiddels aan verslaafd 🙂

    Zonnige dag en LG,
    Karina

  2. Hi Marjolein.
    Oe la la, wat een schattig bloemetje en wat een heerlijk zonnige foto’s.
    Meteen de eerste twee vind ik de mooiste, die hebben zo’n heerlijke softe achtergrond.
    Maar de een na laatste vind ik ook een super fijne opname mooi met het bokeh op de achtergrond.
    En van de rest wordt ik simpelweg vrolijk…
    Vind je ook wel dapper hoor, om met heel zonnig weer naar de heemtuin te gaan 🙂
    Mij lukt het dan namelijk echt niet om met knappe foto’s thuis te komen bij veel licht, jij lijkt daar niet echt problemen mee te hebben.

    Je moet je sigma lens 28-80mm f/3.5 eens meenemen naar de heemtuin, ik ben er inmiddels aan verslaafd 🙂

    Zonnige dag en LG,

  3. Hi Marjolein,

    Het lukt me vandaag met geen mogelijkheid om te reageren bij je, en dat wil ik graag want ik vind je foto’s heerlijk om te zien. Dus laat ik het je op deze manier maar even weten.

    Hi Marjolein. Oe la la, wat een schattig bloemetje en wat een heerlijk zonnige foto’s. Meteen de eerste twee vind ik de mooiste, die hebben zo’n heerlijke softe achtergrond. Maar de een na laatste vind ik ook een super fijne opname mooi met het bokeh op de achtergrond. En van de rest wordt ik simpelweg vrolijk… Vind je ook wel dapper hoor, om met heel zonnig weer naar de heemtuin te gaan 🙂 Mij lukt het dan namelijk echt niet om met knappe foto’s thuis te komen bij veel licht, jij lijkt daar niet echt problemen mee te hebben. Je moet je sigma lens 28-80mm f/3.5 eens meenemen naar de heemtuin, ik ben er inmiddels aan verslaafd 🙂 Zonnige dag en LG, Karina

    Fijne avond.

    • Ha Karina, dank voor je reactie, af en toe heeft WP gewoon geen zin om mee te werken. Heel vervelend, maar je hebt toch de moeite genomen. Niet alle bloemen stonden in het licht, er is veel schaduw in de tuin. Waar nodig pas ik de belichtingscorrectie toe. Enne fliepsen in RAW helpt ook. Inmiddels heb ik de sigma ook gebruikt, maar zo mooi als van Janny en van jou zijn ze niet geworden.
      LG, Marjolein

    • Owwww Karina, je hebt vandaag de dag doorgebracht in mijn spambox. T was vast stik benauwd daar. Gelukkig kon ik je levend bevrijden. 😦 🙂 😀

      • Ik dacht al het is zo benauwd dat er vast onweer op komst is:-)
        Pfffff gelukkig heb je me gered……..THANKS!!!! 🙂

  4. Hoi Marjolein groot gelijk dat je een vintage lensje heb besteld ik wens je heel veel succes ermee maar dat zal wel lukken
    ben je het gewend wil je niets anders meer is weer echt fotograferen
    Mijn lensjes zijn geen vervanging van de Lensbaby want daar ben ik ook dol op
    Kijk uit naar je foto’s met de nieuwe lens
    Groetjes Janny

  5. Hoi buuf Baardvrouwtje Marjolein,
    wat een geweldige mooie en vrolijke foto’s van deze Akeleien 😀
    Ik wordt hier echt op slag vrolijk van en dat had ik ook net even nodig.
    Hele mooi zeg en een volgende keer ga ik weer mee hoor.
    Lieve garoetjes van het andere baardvrouwtje, Helma

Geef een reactie

