LIBELLEN IN HET STREEKBOS

Vandaag vroeg naar het Streekbos gegaan in de hoop om nu eindelijk een ijsvogel te spotten…   😀  Die vlieger ging weer niet op, ik denk dat ie inmiddels verhuisd is naar onbekende verte…                 😦      Zelfs de alleenstaande eend heb ik niet meer gespot, t gaat ook nooit zoals ik zou willen. Maar ik heb wel veel bloemen gefliepst, bovendien zat er vlak voor mijn gezicht een lantaarntje (?).  Die bleef zo lang voor me poseren dat ik alle tijd had om hem vast te leggen. Toch heb ik het nog steeds niet voor elkaar om vlijmscherpe plaatjes te schieten.  Maar goed al doende leer ik het misschien ooit.

***

de dauwdruppels zaten nog op het gras…

***

 

Is dit een lantaarntje (Ischnura Elegans?)

***

en deze, welke is dit dan?

***

Tot mijn verrassing zag ik een libel zitten op een knop. Deze had ik recht voor mijn lens, die ik net verwisseld had voor de 70-300mm. (Het pad van de hobby fotograaf gaat niet over rozen.) Bij thuiskomst op het internet gezocht welk soort het is en ik denk dat het een Tweevlek (Epitheca Bimaculata) is. Maar dat weet ik dus niet zeker, wie het weet mag het zeggen.

***

***

***

jammer dat ik de achterkant niet heb gefliepst, maar hij had er genoeg van en vertrok…

***

en ik volgde zijn voorbeeld en verliet het Streekbos ook!

***

 

foto’s gemaakt 9 juli 2017

Nikon D7200, Sigma 105mm f/2.8 en Tamron 70-300mm f/ 4-5.6

15 thoughts on “LIBELLEN IN HET STREEKBOS

  1. Hoi Marjolein
    Een mooie serie heb je gemaakt met mooie warme kleuren en mooi die met de druppels ik denk de een Oeverlibel heel mooi
    Fijne dag groetjes Janny

  2. Hoezo geen scherpe foto’s Marjolein..??…met deze foto’s is toch niets mis mee..!!..gewoon door blijven fliepsen dan komt die ene ” super” foto vanzelf een keertje…Groetjes.

  3. Hoezo geen scherpe foto’s? Hier staat een prachtige serie Marjolein.
    Maar ik herken het wel hoor . Voor jezelf wil je nog beter en mooiere foto’s.
    Scherpte diepte en de kleuren zijn prachtig!
    Gr.

  4. Uhhhh je vind me vast niet aardig meer maar laat die verrekte ijsvogel lekker wegblijven 🙂
    Moet je nu eens zien waar je mee thuis kom.
    Dit is toch om te zoenen?
    Mooi van scherpte, prachtig de druppels bij de juffer.
    En die libellen baden zowaar in groen/goud licht.
    Gewoon naar de heemtuin blijven gaan hoor ook al is er geen ijsvogel, dit is namelijk prachtig.

    LG, Karina

    • Oh ja en hoezo niet scherp?
      Deze zijn toch prachtig?
      Nog scherper dat kunnen onze ogen niet eens waarnemen.
      Sommige fotograferen proberen dit te bewerkstelligen door de foto’s extreem na te verscherpen in photo-shop of zo.
      Maar persoonlijk vind ik het er dan vaak niet beter van worden, gewoon een klein beetje is prima maar dat over de top scherpte …??
      Je mag hier echt trots op zijn, de scherpte is mooi, niet over de top en echt zoals het hoort.

      Mocht je voor je gevoel wat bewegingsonscherpte hebben dan kan je altijd overwegen om te gaan werken met een statief en afstandsbediening.

      • Een statief vind ik lastig, moet het op de fiets meenemen, voor bloemen gaat het wel, maar met vliegende beessies, daar draai ik van door! 😀

  5. Prachtige serie en scherp op de juiste plaats dat het einde van het lijfje soms een fractie minder is kan je niets aan doen dus deze foto’s zijn gewoon TOP.

  6. perfectionistje die niet vlug tevreden is zou je naam moeten zijn haha
    misschien niet haarscherp maar zeker scherp genoeg om een heel mooie reeks neer te zetten
    de ijsvogel zag ik hier in het park nog maar één keer voorbij vliegen, vinden doe ik hem nooit

  7. Misschien niet allemaal even scherp maar wel allemaal heel erg mooi.
    Ik moet ook hoognodig weer even met je op stap. Kunnen we gelijk je lens even wat anders laten doen 😉
    Het ijsvogeltje zat op de tak voor de nieuwe wand bij het bekende padje.
    Garoetjes van het andere baardvrouwtje, Helma

Geef een reactie

