ECHINACEA PURPUREA

 Een oude lens op een digitale Nikon spiegelreflex is niet eenvoudig. Een Canon geeft minder problemen, want daar zijn verschillende adapters voor. Na veel zoeken op internet, vond ik een adapter in Amerika voor Nikon. Ik had gelezen dat een analoge lens beter op een systeem camera past, nou dat kwam goed uit. Ik heb een Samsung NX30, dus daar ook een adapter voor gekocht. Maar die vlieger ging niet op, de camera trapte er niet in. Pech! Nou ben ik een ‘soort van hebberig’ en heb ik de voorgangers van de Samsung NX30 bewaard. Namelijk de NX11 en een heel oudje, de NX100. Tot mijn grote vreugde doet de Helios lens het goed op de NX11. Wat een bof! Zo ging ik met 2 camera’s naar de Heemtuin, de Nikon met de Meyer Optik Gronlitz lens en de Samsung met de Helios lens. Met beide fliepsdingen dezelfde bloemen gefliepst.  De Nikon vind ik prettiger vanwege de zoeker, maar om de scherpte te beoordelen op het scherm lukt me niet zo goed, ondanks het inzoomen. (K heb wat last van staar) De Samsung is wat trager en het kijken in het schermpje, ipv de zoeker, vind ik lastig. Kortom, zoals elk nadeel heb het ook se voordeel. Mijn conclusie wat betreft beide lenzen: ze zijn uitstekend geschikt voor bloemen-planten fotografie en doen wat mij betreft niet onder voor dure lenzen. De Helios heeft een wat minder duidelijke bokeh, dan de Meyer Optik en de eerste lens vind ik mooier dan de laatste! Maar dat is een kwestie van smaak.

Ik laat het resultaat van beide lenzen zien en begin met de foto’s van de Samsung NX11 met de Helios lens 58mm f/2. Het zijn er veel dus je bent gewaarschuwd……   😀

 

***

***

***

***

***

***

***

Nu nog een paar foto’s met de Nikon en de Meyer Optik Gronlitz lens 50mm f/1.8  :

***

***

***

***

 

Foto’s gemaakt 20-7-2017

15 thoughts on “ECHINACEA PURPUREA

  1. Hallo Marjolein,
    Prachtig de rode zonnehoed, mooie serie.

    Het verschil is duidelijk te zien in de foto’s.
    Ik vind de bovenste serie het mooiste en het scherpste.

  2. Hoi Marjolein
    Wat een mooie serie heb je gemaakt dikke complimenten ik vind ze prachtig mooie kleur en scherpte en mooie bokeh
    En om eerlijk te zijn vind ik ze veel mooier als met de gewone lenzen de kleuren en belichting zijn mooier het zijn echt top lensjes hoor die met de Samsung gemaakt zijn zijn ook prachtig hoor
    Ja scherpstellen is best lastig ik zie het ook dikwijls niet zo goed maar het is weer echt fotograferen en inderdaad het beste is systeem camera daar gebruik ik ze het meest want ik heb van Canon een Full Frame en dat is ook wat moeilijker
    Maar is het je super goed afgegaan dus lekker doorgaan
    Heel fijn weekend Groetjes janny

    • Naar mijn idee ook Edward, het kan liggen aan de Meyer dat de combi met nikon minder geslaagd is. Ik kan het niet uitproberen met Samsung, want dan moet ik weer een andere adapter hebben. 😦

  3. Wat een gewinkel met die lenzen….ja…als je wilt experimenteren???….Met de Samsung/Helios zijn dat toch betere foto`s dan met die Meyer Optik Gronlitz lens…..Ik hou het wel gewoon met de digitale versie`s van mijn toestel.

  4. Ik heb een probleempje en kan dus niet kiezen.
    Misschien komt het ook wel omdat ik ook een beetje hebberig ben 🙂
    De samsung in combinatie met de helios zijn misschien wat scherper.
    Daarentegen is de Meyer weer wat dromerig en heel sfeervol.
    Ik ben er uit, je mag gewoon niet kiezen en moet ze beide blijven gebruiken.
    Wat het verschil ook mag zijn, beide leveren ze echte schilderijtjes af.
    En in beide gevallen kan ik zeggen het is een genot om naar te kijken.

    LG, Karina

  5. Hai buuf baardvrouwtje marjolein,
    ik heb dus hetzelfde probleem als mijn maat Karina hierboven want ik kan ook niet kiezen.
    ik vind beide opnames echt heel mooi en weetje, niet alles hoeft even scherp te zijn!
    Bovendien komen deze prachtige zonnehoeden ook heel mooi uit met dat mooie zachter groene achtergrondje.
    Dat wordt dus volgende week een dikke tas mee wals we op stap gaan 🙂 🙂 🙂
    Garoetjes en LG van het andere baardvrouwtje je buuf, Helma

Geef een reactie

